Slaapsignalen

slaapsignalen

Slaapsignalen

Hoe klein ook, jouw kleintje laat weten wanneer hij moe is.

Slaapsignalen zijn er in veel verschillende vormen. De meeste zijn heel herkenbaar, sommige heel specifiek voor jouw kindje. Let op deze signalen en leg je kindje zo snel mogelijk in bed, ook al lijkt je kindje nog erg wakker. Het missen van een signaal kan al na zo’n 10 minuten ervoor zorgen dat je kindje veel moeilijker in slaap valt.

Vermoeidheidssignalen:

  • Jengelen
  • Zachtjes huilen
  • In de ogen wrijven
  • Gapen
  • Gebalde vuisten
  • Oogcontact vermijden
  • Naar de oren grijpen
  • Op de vingers sabbelen
  • Sloom of suf overkomen

Oververmoeidheidssignalen:

  • Geïrriteerd zijn
  • Dikke oogjes
  • Heel druk doen
  • Wegdommelen
  • Met de armen maaien
  • Met de benen trappelen
  • Stoppen met huilen als je ze oppakt maar snel opnieuw huilen

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Kindjes die geen slaapsignalen geven of kindjes die wel slaapsignalen geven, maar pas op het moment dat ze eigenlijk al in bed hadden moeten liggen. Merk je dat je kindje moeilijk in slaap valt ondanks dat je hem bij de eerste signalen direct in bed legt? Probeer dan eens te kijken of de signalen op vaste tijdstippen komen of dat er misschien een bepaald gedrag vooraf gaat aan de slaapsignalen. Op deze manier kun je een ritme creëren waarbij je je kindje in bed legt voordat de slaapsignalen starten.

Geeft je kindje helemaal geen signalen, probeer dan te werken met vaste bed/ wakkertijden.

Misschien ook interessant:

natuurlijke bedtijd

Hoeveel uur slaap heeft je kindje ongeveer nodig?

Waarom is slapen zo belangrijk?

 

 

Aangesloten bij de Nederlandse Beroepsvereniging voor KinderSlaapCoaches (nbksc)

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.